tisdag 17 januari 2012

Julen hos familjen W

Hej på er!
Har så mycket för mig just nu så bloggen glöms bort, hela huvudet fullkomligt exploderar av idéer och energi  och just nu är det storrensning av garderober som gäller.
Här kommer en bildkavalkad från vår jul och vårt nyår, bätre sent än aldrig. Under varje bild har jag skrivit en kort liten summering. Enjoy!

Julen började strax innan första advent med att sätta egen pepparkaksdeg. Provade ett nytt recept i år som gav pepparkakorna en mer syrlig smak. Hela december handlade mycket om att stå i köket och baka.

Vårt godisbord, dock utan godis när bilden togs. Jag älskar skenet av ljusslingan som speglar sig i fattigmanssilvret. Min vackraste plats!

Några detaljbilder från vardagsrummet. Årets motto; Man kan inte få för många minigranar!

Det blev många pysselkvällar hemma hos mamma i december. Har återupptäckt hur roligt det är att pyssla. Mer sånt nästa år och inte bara vid jul! Vi hade även en godiskväll då vi gjorde några av familjens favoriter - Rocky Road, Pepparkakskola och Noblessekakor.
En liten del av mina alster. Klassiska smällkarameller i klassiskt vitt med en liten vintage känsla. Hade nästan glömt bort hur man gorde dessa sötingar men när jag väl kom på det så gick det undan. Annat pyssel jag ägnade tid åt var personliga tags till alla miljoner paket och några tavlor. Lilltjejen var också med och gjorde egna tavlor och tändsticksaskar.

Jag vet inte hur många timmar vid spisen det blev, att koka kola är tidskrävande. Totalt blev de ca 8 satser med kola, ingen idé att snåla när man vet att de kommer gå åt direkt. Smörkola, Lakritskola, Chokladkola och Pepparkakskola. Mums!
En julig variant av mina tavlor som jag brukar tillverka. Blev mycket nöjd med slutresultatet så den står fortfarande framme i väntan på att jag ska göra en ny som fungerar året runt.

Fler detaljbilder från vårt julpyntade vardagsrum.

Fler bilder på min tavla och min hylla som ändrar utseende efter säsong, och flera gånger per säsong också för den delen. Saker som små barnfingrar inte ska röra har en tendens att hamna här.
Vår julgran anno 2011. Dock mycket finare i verkligheten och riktigt enorm. Nästan lika bred som den var hög. Detta var första året som vi själva var ute och högg gran. Gravidflåsig, årets första snöslask från himlen och sjukligt kräsen gjorde att vi var ute väldigt länge innan vi hittade rätt. Jag frågade maken lite försiktigt om det möjligtvis ingick en herrgård eller åtminstone en sekelskiftesvåning med 4m takhöjd. Det gjorde det inte. Men finns det hjärterum... så efter lite ommöblering så bestod hela vårt vardagsrum av en jättegran. Men ändå fick jag inte plats med allt mitt antika julpynt. Konstigt. Kanske ett tecken på att min samling är onödigt stor?
Vår hippa tomte och Lilltjejen i sin supersöta Odd Molly liknande skapelse från Kappahl. Bilden är inte tagen av mig därav användningen av blixten (typ dödsstraff för det!)

En nyårsfin liten tjej som är riktigt trött på sin fotograferande mamma. Och mer bilder lär det bli då jag påbörjat ännu en fotograferingskort som ska hjälpa mig att ta bra bilder manuellt. Dessutom är det ett av mina nyårslöften att jag ska bli en ännu bättre fotograf. Så det är öva, öva, öva som gäller, jag har en lååång väg att gå.

Nyårsaftonen spenderades med maken och Lilltjejen. Lugn och skönt, trerätters middag, lite raketer, fina kläder och Pommac i glaset. Vi fick välja en rätt var, jag valde förrätt - Toast skagen såklart (älskart). Maken valde köttbiten till varmrätt och Lilltjejen valde marrängswisch (stavning?). Riktigt skönt att slippa konstiga desserter som alltid bli mitt jobb, nog för att jag tycker att det är kul men efter alla timmar i köket innan jul var det skönt att få vila lite.

Inga kommentarer: