måndag 9 januari 2012

Julens rester

Hej!
Är det bara jag som hela tiden går runt och tror att det typ är mars redan nu? Jag blir ruggigt besviken varje gång jag kollar vilket datum det är. Mina vårfeelings börjar komma krypande alldeles för tidigt. Jag vill ha ljust, krispiga tulpaner, pelargoner, sopade gator och värmande solstrålar! Jag längtar till och med efter att dra på mig mina gummistövlar och ge mig ut och plocka påskris. Tyvärr blir jag ständigt påmind om att julen inte ens är förbi om man räknar tjugondagknut som julens grand finale.
...
Här hemma däremot är julen ute sen någon vecka tillbaka. Lika roligt som det är att ta fram julsakerna, lika tråkigt är det att ta bort dem. Julsakerna efterlämnar en känsla av tomhet och jag undrar var alla mina vanliga saker har tagit vägen? Fönsterbrädorna gapar tomma i väntan på vårens pelargoner. Dock ska det erkännas att tiden från julafton fram till nu har varit kaosartad här hemma. Ouppackade julklappar överallt, tvättkorgen full med tvätt, dammtussar stora som kattungar i varje hörn och jag har nästan fått en liten panikartad känsla varje gång jag kommer hem till röran. Därför har jag ägnat hela helgen åt (förutom de timmar som ägnades åt Tour de ski) att få ordning på kaoset och jag håller fortfarande på. Och jag nöjer mig inte med den vanliga städningen utan nu ska det göras om här hemma. Just nu är det den bortglömda övervåningen som får sig en omgång, så skönt med lite förändring! Och ju mer jag håller på och fixar desto mer inser jag att det finns mer kvar av julen här hemma än jag trodde. Några bortglömda tomtar här och var, julgardinerna är kvar i vardagsrummet (beror mest på att jag glömt vart jag lagt de vanliga gardinerna), en hel gran kvar i Lilltjejens rum som inte har ett enda barr kvar (de ligger på golvet) men som jag inte har mage att slänga ut då hon vaktar den med sitt liv, hela skafferiet är fullt med julgodis som jag inte kan låta bli att äta trots att jag äcklas något enormt. Men som sagt, jag har ju fram till fredag på mig att få ut skiten. Ska även hinna med att redigera lite bilder idag. Så det är bästa att sätta fart!

Kramar

Inga kommentarer: