lördag 12 maj 2012

Loppis och shoppingtur är det bästa tidsfördrivet!

Aloha!

I väntan på att bebis behagar komma ut så försöker jag fördriva tiden med roliga saker för att hålla humöret uppe. Det är så lätt att förvandlas till en bitterfitta så här på slutet då man knappt kan röra sig, man är svullen som en flodhäst, inte har sovit sen Sundsvall brann och de verkningslösa förvärkarna gör ont som satan och ger än förhoppningar för att sedan avta lika fort som de kom. Idag åkte jag och mamma till Köping för att byta lite kläder som Lilltjejen fick när hon fyllde och köpa lite nytt både till henne och till bebis. Dagens höjdpunkt var bakluckeloppisen som bidrog med en hel del fynd trots (eller kanske tack vare) dåligt väder. Det första jag såg var den underbara stolen, härlig turkos färg och sådär perfekt sliten som det bara kan bli efter många års användning - det skulle jag bara ha! Mamma trodde att jag skämtade, hon såg helt enkelt inte charmen i stolen som hon snabbt döpte till "Öket". När hon dessutom förstod att jag inte ens skulle måla om det tittade hon på mig som om jag vore dum i huvudet. Och det kanske jag är med detta var kärlek! Inte ens gubben som sålde den tyckte att jag var riktigt klok, han hade bara tagit med den för att ha något att sitta på. Älsklingen skakade på huvudet när jag kom hem men sa ingenting, han har vant sig vid mina hemsläpade ök.
Dagens bästa fynd - "Öket"- en turkos, nött och sjukt charmig stol för 50kr.

Förutom stolen fyndade jag en söt liten skål i gammalt vitt pressglas (man kan aldrig få för mycket pressglass till finskåpet", små söta kannor och en dockservis och en liten hylla. När jag står där med mina miniatyrsaker i handen så försöker jag intala mig själv att jag köper dem till Lilltjejen men när jag väl kommer hem med sakerna och hon vill leka med dem så får jag lite panik! De kan ju gå sönder! Så jag säger att "det är mammas", packar snabbt ihop sakerna och lägger dem på mitt hemliga ställe - en stor träkista full med små dockerviser ocha andra miniatyrpryalar. Fråga mig inte vad jag ska göra med sakerna, fortsätter samlingen att öka i den här takten så kan någon öppna ett museum med alla sakerna när jag är död. Lilltjejen ska självklart få en hel del av sakerna till den framtida lekstugan, men det får vänta något år för hon har en förmåga att tappa sakerna i golvet.
...
Mina sista fynd var gamla skålar från Rörstrand som jag köpte apbilligt och som jag kommer sälja betydligt dyrare. I love sånna fynd.

Nu är det lördagsmys med Game of Thrones.

Kramar

En söt liten skål för ynka 10kr.
En liten kaffeservis till Lilltjejen för 20kr, ett gäng små kannor för 10kr och en fin hylla till Lilltjejens kök för 30kr.

Inga kommentarer: