torsdag 29 september 2011

Min bästa storstadssemester

Det var knappast kärlek vid första ögonkastet första gången jag besökte London. Med handen på hjärtat kan jag ärligt säga att tre dagar var mer än tillräckligt och jag lovade mig själv att aldrig återvända. Kanske berodde det på sällskapet. Kanske berodde det på det dåliga vädret. Kanske berodde det på mina höga förväntningar som inte infriades. Kanske berodde det på min långa lista med allt jag ville se och göra och där inte ens hälften hann bockas av. Kanske berodde det på att jag egentligen var alldeles för pank för att kunna shoppa så mycket som jag ville. Missförstå mig inte nu, att fönstershoppa i London ÄR roligt men inte hela tiden. Något vill man ju handla när man är i en av världens bästa shoppingstäder, i alla fall om man älskar att shoppa som jag gör.
...
Mot alla odds återvände jag till London några år senare. Närmare bestämt 2010. Och denna gång blev jag kär. Jag satte mig på planet helt utan förväntningar. Jag skulle shoppa, punkt slut! Och shopping blev det, men framförallt lärde jag känna staden och jag lärde mig att uppskatta den. Visst, engelsmän är inte världens trevligaste men känslan av sammanhållning man får när man sitter på en lokal pub är oslagbar. Vädret är inte heller det bästa, man får välja en bra årstid och hålla tummarna. En försommardag i London när solen tittar fram är svårslaget. London är dyrt, speciellt om man går in för att vara 100% turist, så visst är det en fördel med en tjock plånbok. Dock ska det påpekas att London är mycket billigare idag än för några år sedan eftersom pundet har försvagats och man kan ha väldigt kul och shoppa billigt om man bara är lite påläst. Till exempel är British museum helt gratis och där finns så mycket att se att man kan gå runt i en vecka utan att ha sett allt. Vad som fick mig att ändra min uppfattning om London vet jag inte riktigt, kanske var det just att jag inte hade några förväntningar utan tog en dag i taget. Jag hade några förslag på vad som fanns att göra och vad som intresserade mig och sen körde jag på det som kändes rätt för dagen.

Foto: Madeleine W - House of W

Jag rekommenderar att man införskaffar en bra guidebok innan man åker till London, antingen köper man en eller lånar på biblioteket. Fördelen när man köper en egen är att man kan anteckna i boken lite som man vill vad som varit bra och dåligt utifall man planerar att åka tillbaka. En guidebok är även bra för att få en överblick över hur stort London faktiskt är och vilka stadsdelar man vill besöka, vart de stora turistattraktionerna ligger men även för att hitta nya guldkorn. På så sätt har man lite större koll på vart man ska och kan därför planera sina dagar lite enklare.
...
Under mitt andra besök i London hann jag med en massa kul men jag fick även prioritera bort en hel del. Att gå igenom allt som finns att göra i London skulle resultera i världens längsta blogginlägg och det finns många andra hemsidor och guideböcker som gör det jobbet bättre. Men nedan har jag sammanfattat de aktiviteter som jag har besökt och aktiviteter eller platser som jag rekommenderar lite extra mycket är markerat i rött. Det är väl egentligen ingen av dessa aktiviteter/turistfällor/platser som jag inte rekommenderar, vill man uppleva London som turist är det detta man bör se och göra. Men självklart ska man låta sina egna intressen styra. Att bara sätta på sig ett par sköna träningsskor och promenera utan mål fungerar lika bra, det är då man hittar sina egna ställen som inte är "turistiga" men som ger Londonresan det där lilla extra.

I London finns något för alla, intressant historia för den kulturella, museum för alla smaker, shopping för alla plånböcker, barnvänliga aktiviteter och klassiska turistfällor. Själv vill jag gärna uppleva lite av allting och det är jättebra att på förhand veta vad man vill göra och se, men räkna inte med att hinna med allt, för det är då man blir besviken! Man hinner med mycket även om man bara stannar några få dagar. Däremot är det mycket man inte hinner med oavsett hur många gånger man besöker London, det händer något nytt hela tiden och det finns så mycket att uppleva vilket gör det omöjligt att hinna med allt - just detta gör London till en Europas mest spännande städer.
...
En sak som gör att jag verkligen gillar London är att allt är så enkelt. Det är enkelt att ta sig dit - flyresan är kort och det behöver inte kosta många kronor. Det är enkelt att kommunicera - att alla pratar engelska känns tryggt och underlättar när man ska upptäcka staden. Det är enkelt att ta sig runt, vare sig man använder fötterna, taxi, buss, metro eller det mer turistiga alternativet - hop on and off bus.

Foto: Madeleine W - House of W
Som den småstadstjej jag är gillar jag att dra iväg några dagar och känna på pulsen i en storstad. Just tanken på alla möjligheter en storstad kan erbjuda är härlig. Jag kommer helt klart att återvända till London flera gånger för jag har fortfarande mycket kvar att uppleva och upptäcka. Dock får London vänta, för nästa storstad som väntar på finbesök är New York och då kan jag lova att mina förväntningar är höga.

Tillägg: Jag ber om ursäkt för bildkvaliteten som är under all kritik. De bilder jag hade från London tagna i nutid fanns på en datorn som har gjort sitt. Fick därför leta upp redan framkallde bilder tagna med en kamera från sent 90-tal och helt enkelt scanna in dem. Jag försökt göra dem lite mindre gryniga så att man åtminstone ser vad de föreställer men man kan inte göra guld av kattskit så som sagt, jag ber om ursäkt.

Kramar

Inga kommentarer: