måndag 27 juni 2011

Marängtårta med jordgubbar, hallongrädde och mjölkchokladtryffel


Foto: Madeleine W - House of W
Som utlovat tänkte jag dela med mig av receptet på marängtårtan som jag gjorde på midsommarafton. Hur enkelt som helst men chokladen ska stå i kylen några timmar så man bör förbereda den i god tid. Detta var andra året jag gjorde den och de verkar som att de flesta tycker att den är god. En enkel sommartårta som passar lika bra till vardags som till fest.

Tårtan kan med fördel serveras med lite glass. Två saker att tänka på är att chokladtryffeln får inte bli för kall så att den blir stenhård. Är den hård så låt den stå framme en stund annars finns risk för att marängen spricker när man brer på chokladen. Jag rekommenderar att lägga på chokladen och grädden precis innan servering för det rinner och marängen smälter ganska fort. Det fick jag själv erfara när tårtan hamnade i mitt knä förra året när vi satt i bilen.

Nu ska Lilltjejen lämnas på dagis och jag ska ta tag i alla måsten.
Ha en bra dag!
Kramar

Foto: Madeleine W - House of W

Inga kommentarer: