onsdag 29 juni 2011

Mitt semestertips!

Semester. Smaka på ordet. S-E-M-E-S-T-E-R! Finns det något bättre? Det ordet är fullt med förväntningar, förhoppningar, oro för vädret men framförallt drömmar. Alla människor har olika åsikter om vad ordet "semester" innebär. Det som är semester för mig kanske är rena döden för någon annan. Semester kan vara att ligga hemma i en hängmatta och läsa en sommardeckare, party dygnet runt på någon grekisk bargata, tokshoppa i en storstad eller bara njuta av att komma hemifrån. För mig är de det sista alternativet som lockar mest. Att slippa en väckarklocka som ringer och och förstör mitt morgonhumör. Att slippa plocka upp efter mig själv, min man och vår dotter och inte behöva bry sig om allt skit som följer med in och lägger sig på mitt nyskurade golv efter en dag vid sjön. Att slippa berg av tvätt och disk, slippa ha dåligt samvete över de obäddade sängarna och slippa fundera på om det är okej med pyttipanna idag igen. Förutom att slippa de ovan nämnda sakerna är semester för mig att ha kul med nära och kära. Att bryta upp ifrån vardagen och göra sånt som jag gillar men som inte hinns med annars. Semester är för mig att få tillbaka barnasinnet, om så bara för några dagar. Att spela strandpingis, kasta gris i vattnet, stå på händer i poolen, göra bomben från poolkanten och shoppa osmakliga souvenirer. För mig måste en riktig semester ske utomlands på ett bra hotell med allt man behöver. Min kravlista som jag har på det ultimata hotellet och det bästa resmålet är längre än min önskelista till jul, och det säger inte lite. Jag hade nästan gett upp drömmen om att hitta det perfekta hotellet när jag förra året besökte Sunwing Resort & Spa i Side.

Hädanefter, när jag vill ha semester, kommer valet bli enkelt. När jag vill ha semester åker jag till Sunwing Resort. Där får jag allt jag vill ha och även den övriga familjen får den semester som de önskar. Dottern får äta glass i massor, hon får plocka vad hon vill och lägga på sin tallrik på barnbuffén, hon får träffa sina idoler, Lollo och Bernie, hon får dansa loss vid alla uppträdanden och framförallt så får hon bada! Jag själv och min man kan ligga i timtal i skuggan eller solen och läsa pocketbok efter pocketbok. Men lika lång tid som vi spenderar på land spenderar vi i poolen. I vattnet blir jag som ett barn på nytt och jag verkligen njuter av att simma runt i det perfekt tempererade vattnet. Vattengymnpan på förmiddagen är obligatorisk för min del. Även maten är mycket god, vi brukar varva mellan hotellets restauranger när det är dags för middag men några kvällar bryter vi mönstret och letar upp nya restauranger på orten vi befinner oss.

Foto: Madeleine W - House of W
Första gången vi besökte ett Sunwing Resort var förra sommaren då vi åkte till Side i Turkiet då vi bodde på Sunwing Resort & Spa Side Beach Då hade vi även med oss mina föräldrar och även de hade en underbar vecka. Vi kom fram till att vi avverkat de flesta Turkiska turistorter och även de flesta medelhavsländerna under våra tidigare semestrar men alla var överens om att Side tog hem första priset och likaså gjorde Sunwing Resort Hotel & Spa. Trots att de är närmare 50 hade de minst lika kul som småungarna i babypoolen. Rummen var dessutom riktigt snyggt inredda, något som är viktigt för mig, och det var svalt och skönt på nätterna, något som är viktigt för min man. Stämningen på hotellet var lugn och gemytlig och det var skönt med nästan enbart skandinaviska gäster. Poolerna var lagom stora och det fanns pooler för alla åldrar. Den solskyddade lekparken var populär och kvällarnas uppträdanden uppskattades av både liten och stor. Även barpersonalen förtjänar ett eget omnämnande med sin spontana barshow.

Foto: Madeleine W - House of W

Även Lollo och Bernie förtjänar ett speciellt omnämnande. Dessa två figurer vann vår då 1 åringa dotters hjärta för all tid och evighet. Inte en natt har passerat utan att Lollo sovit vid hennes sida, och behöver jag ens påpeka att vi kan deras skiva bättre än våra egna personnummer vid det här laget. Och varje gång vi ser, eller hör, ett flygplan pratar hon om Lollo och Bernie och att hon har träffat dem och stolt som en tupp är hon.  Vår dotters kärlek till Lollo och Bernie är bara den en orsak till att åka till varenda Sunwing Resort som finns.

Side som turistord bör ockå nämnas. Trots avståndet tog vi oss in till Side några kvällar (enkelt och billigt att åka minibuss, taxi bör undvikas för det är sjukt dyrt) Jag rekommenderar att man åker in hit minst en kväll för staden är verkligen en riktig pärla. Här finns det mesta för att sätta lite krydda på semestern. Njut av den vackra solnedgången vid hamnpromenaden, lek turist vid Apollos tempel och förundras över utsikten, titta på den magnifika teaterruinen, hitta en mysig restaurang med havsutsikt och passa på att shoppa lite (finns massa snygga skor och smycken och glöm inte att köpa äppelthe, mums!). Detta är en stad både för dem som vill uppleva kultur, romantik, äta god mat och shoppa eller bara bryta av från livet på hotellet, Stadskärnan är relativt liten så det är lätt att ta sig runt. Om du behöver få dina ringar putsade eller rentav behöver köpa en förlovningsring (förlovning i Side är ett kanonval, svårt att hitta ett mer romantiskt ställe) rekommenderar jag ett besök hos någon av de seriösa guldsmedsbutikerna. Vi har inne på ett ställe på huvudgatan för att kolla på vigselringar för skojs skull och vi blev oerhört trevligt bemötta och blev bjudna på the medan vi pratade om diamanter och under tiden fick vi våra ringar rengjorda - helt gratis. Jag kan säga att de aldrig har varit så gnistrande!
Foto: Madeleine W - House of W
Tack vare vår underbara semester i Side förra året har vi bokat en ny resa och i år ska vi våga oss på att prova ett nytt Sunwing Resort, nämligen i Sunwing Resort & Spa Sandy Bay på Cypern. Mina föräldrar ska med även den här gången och vi har även lyckats locka med flera släktingar. Som bröllopspresent fick vi välja valfritt resemål i hela världen. Maldivernas vita stränder valdes bort till förmån för en veckas plask och lek på Sunwing Resort med halva släkten - det säger väl allt! Jag hoppas och tror att jag öven denna gång kommer få njuta av 100% semester.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kanonbra skrivet, tack Madde för upplysningen att jag är närmare 50. Lite väl många även, kan du kanske hitta något alternativ. Kramis mamma

Rosita sa...

Vi har absolut samma idée om vad som är Semester med stort S. Slippa alla måsten som hör till att semestrar hemma, städa, laga mat, (tänka ut mat!) ... och så får man ju ofta hjälpa barnen på traven att komma igång med leken ... Sunwing är (också) för mig verklig semester.

Vi har också semestrat på Sunwing i Side och stortrivdes. Har inte semestrat på Sunwing på Cypern men hört mycket gott om det. Ett Sunwing som ligger min familj särskilt varmt om hjärtat ligger på Rhodos. Kika gärna in på min blogg för bilder och Rhodostips. Kanske en senare semesterdestination för er :-)

Hälsningar Rosita

Rosita sa...

Grattis till första priset!!

Hälsningar Rosita