måndag 27 juni 2011

Nu är jag fru!

Foto: Privat
Utanför kyrkan efter vigseln
Nu är jag äntligen gift! Efter ett års planerande och veckor av oro och nervositet var det äntligen min tur att, på skakiga ben, vandra fram till altaret med min älskling vid min sida. Dagen kan bara sammanfattas med ett ord - underbar! Trots att samtliga vädersajter var eniga om att det skulle regna från morgon till kväll så hade de tack och lov fel. Vädret var perfekt, soligt och lagom varmt. Visst kom det en liten skur strax innan vigseln så några droppar på brudklänningen fick jag vilket ska betyda tur, och åskan mullrade när vi var i kyrkan, men det gjorde ingenting. Tänkte berätta lite om dagen i korta drag, tyvärr har jag ännu inte så många bilder att visa, dock har jag sett fotografens bilder och de är helt amazing! =)
...
Dagen började när klockan ringde kl: 06.30 då hade jag redan legat vaken en stund. Jag började med att gå ut och ställa mig i solen och bara njuta av att ha hela dagen framför mig. Sen bar det av till salongen när min morbrors sambo Gabriella fixade iordning mitt hår (jag blev supernöjd, precis som bilden jag haft i mitt huvud) och därefter blev jag sminkad. Mina två tärnor, Moa och Emelie, kom ner och gjorde oss sällskap och vi drack lite champagne och åt frukost. Lilltjejen kom också ner en sväng och fick sitt hår lockat. Mamma hade med sig brudbuketten som var över alla förväntningar, vita och ljusrosa pioner med lite brudslöja och strutsfjädrar och under buketten hände det antika spetsar och gråa sidenband.
...
Därefter åkte vi tre till Julita för att möta upp J, hans kompis och fotografen och checka in på Åttkanten som var vår bröllopssvit. Klänningen och slöjan sattes på och jag bättrade på sminkningen. Vid det här laget hade stora moln dragit in över oss och åskan började mullra så vi passade på att ta några bilder ute på bryggan utifall det skulle bli regn resten av dagen. Sedan åkte jag med mina tärnor till kyrkan där J och Lilltjejen väntade. Mina tärnor rättade till slöja och klänningn en sista gången innan de gick med prästen in i kyrkan. Unde rklockringningen, och när ingångsmarchen började spelas, är för mig de mest känslosamma minuterna i hela mitt liv (förutom vid Lilltjejens födelse). Tårarna började rinna och jag var väldigt rörd när vi började gå mot altaret så jag hade svårt att titta på gästerna för jag var rädd för att börja gråta ännu mer.
...
Hela vigseln flöt på bra och den gick väldigt snabbt. J:s syster sjöng Everything I do och Kärleksvisan vilket är två väldigt btydelsefulla låtar för mig. Etter vigseln blev det lite mingel och fotografering utanför kyrkan och sedan åkte vår lilla familj häst och vagn till Julita gård och blev avsläppta utanför herrgården. Att åka häst och vagn varen riktig höjdare, vi blev bjudna på bubbel av det mysiga paret som körde och vi fick en stund för oss själv och chans att slappna av.
...

Foto: Privat
En liten sammanfattning av dagen i bilder

Fotografen mötte upp oss vid herrgården och vi hann med att ta några bilder innan alla gäster kom och det var dags för gruppbilder. Därefter gick alla gäster till festlokalen för mingel, tipspromenad och snittar medan vi fortsatte med fotograferingen på fler fina platser i över 1 timme.
...
Efter fotosessionen blev det brudskål och ännu mer mingel och sedan var det dags för middag. Det bjöds buffé med fläskfilé, lax, kyckling etc etc. DEt var hur gott som helst och nästan all mat gick åt.  Efter de första talen tackade fotografen för sig och åkte hem. Det var många som höll tal och som hade ordnat med lekar vilket var jättekul.
...
Bröllopstårtan var gudomlig, den innehöll jordgubbsmousse, vaniljkräm och vitchoklad och vit marsipan. På toppen var det en liten blomsterdekoration i samma tema hos brudbuketten, några vita pioner och en fjäder. På den vita marsipan var det ett W med vit kristyr som dekoration. Det blev inte mycket kvar av tårtan, så god var den. Till och med J som avskyr tårta tyckte den var god.
...
Sedan var det dags för brudvals och därefter satte festen igång och det var fullt drag på dansgolvet. Vid tolvslaget gjorde vi ett försök att skicka upp rislykotor från Thailand men pga av att vinden blåste åt fel håll fick vi nöja oss med fyra stycken. Vid 01.30 förklarade jag för min nyblivna man att det var dags att dra sig tillbaka och vi tog oss tillbaka till åttkanten. De gäster som var kvar fortsatte partyt till 03.30 innan de också letade reda på sängen. Lagom när vi kom tillbaka till åttkanten gick strömmen (troligtvis pga av åskvädret som vi tack och lovv inta märkte mycket av) så jag var allt bra mörkrädd när vi låg där i sängen med vågorna som slog och trädkronorna som blåste. Bara tanken på att vi var helt ensamma (de andra gästerna bodde på en annan del av området) gjorde mig lite skarjsen och vi bodde mitt emot herrgården där vi fått berättat för oss att det minst sagt spökar. Till slut somnade vi i alla fall och dagen efter var det paketöppning med de gäster som sovit kvar innan vi plockade ihop allt och packade in oss i bilen och for hem.
...

Foto: Privat
Presentöppningen dagen efter
Sammanfattningvis kan jag säga att dagen var perfekt på alla sätt och vis och det känns så skönt att veta att alla gäster var lika nöjda som vi. Flera sa att det var ett riktigt sagobröllop och att jag hade lagt nivån väldigt högt som det kommer bli omöjligt för andra att slå. Sånt värmer i hjärtat, inte minst efter allt jobb som jag har lagt ner. Det som förvånade mig mest var att jag var så coollugn hela tiden innan vigseln, jag var inte ett dugg nervös konstigt nog. All oro jag känt innan var som bortblåst viket kag var tacksam för, dock skedde den en del "missar" eller saker som kunde gjort annorlunda men sånt är livet. Blan annat kan jag säga att klänningen gjorde att jag inte kunde ta djupa andetag på hela dagen och gav mig skavsår på höften och det är allt annat än lätt att traska runt i högt gräs och grus med en slöja på 3meter och ett tungt släp på 2 meter.;) Men huvudsaken är att vi är nöjda med vår dag och det är vi verkligen.=) Ett stort tack till alla våra gäster som gjorde vår dag oförglömlig!
.....
Visar ett fåtal bilder från dagen som är tagna av några av gästerna i väntan på de "riktiga" bröllopsbilerna. Jag är väl medveten om att bilderna inte är de bästa men de bilder som fanns i min mammas kamera är de enda jag har fått tag i hittills så ni får hålla till godo med dem.=) 

Kramar

4 kommentarer:

gabbiloo sa...

Säger bara vackert sagobröllop med såå vackert brudpar och roligaste festen på länge...det var värt all planering

Anonym sa...

Ser ut som ett riktigt sagobröllop :) Stort grattis till dig och mannen! Men jag måste fråga; vad är det för märke på din klänning? :)
Massor av kramar!

Rocío sa...

Fina bilder Madde! Vilket härligt och roligt bröllopni verkar ha haft! :) Kram på dig!

Rocío sa...

Vilket fint och roligt bröllop ni verkar ha haft Madde! Grattis återigen till giftermålet! Kram!